• Blumhardt - Két megtérés.png
  • Bohren - Alkalmas ruhát a mennyországhoz.png
  • Cry for help.png
  • Csalódunk - Farkas József.png
  • Gogol-revizor.png
  • Kert-Gecsemáné.png
  • Mi pompásabb az aranynál.jpg
  • Pascal - A földi dolgokat ismernünk kell.png
  • Rilke - A múlt hamis.png

Lukács evangéliuma

Ebben a sorozatban Lukács evangéliumát olvasom fejezetről fejezetre, keresem benne az összefüggést, keresem benne Istent és keresem benne magamat, magunkat, az egész világot.

Vajon Lukács miért gondolta úgy, hogy a már meglévő evangéliumok mellé még írnia kell egyet, ami alig-alig különbözik a többitől?

Lukács 11,14-26

14 Egyszer Jézus egy néma ördögöt űzött ki, és amikor kiment az ördög, megszólalt a néma. A sokaság pedig elcsodálkozott. 15 Néhányan közülük azonban így szóltak: Belzebubbal, az ördögök fejedelmével űzi ki az ördögöket. 16 Mások pedig kísértették, és mennyei jelt követeltek tőle. 17 Ő azonban ismerve gondolataikat, ezt mondta nekik: Minden ország, amely meghasonlik önmagával, elpusztul, és ház házra omlik. 18 Ha a Sátán is meghasonlik önmagával, miképpen maradhat fenn az országa? Ti azt mondjátok, hogy én Belzebubbal űzöm ki az ördögöket. 19 De ha én Belzebubbal űzöm ki az ördögöket, a ti fiaitok kivel űzik ki azokat? Ezért ők lesznek a bíráitok. 20 Ha viszont én Isten ujjával űzöm ki az ördögöket, akkor bizony elérkezett hozzátok az Isten országa. 21 Amikor az erős ember fegyverrel őrzi a maga házát, biztonságban van a vagyona. 22 De ha nála erősebb tör ellene, és legyőzi őt, akkor elveszi fegyverzetét, amelyben bízott, és szétosztja a zsákmányt. 23 Aki nincs velem, az ellenem van, és aki nem velem gyűjt, az tékozol. 24 Amikor a tisztátalan lélek kimegy az emberből, víz nélküli helyeken bolyong nyugalmat keresve, és ha nem talál, akkor így szól: Visszatérek házamba, ahonnan kijöttem. 25 És amikor odaér, kisöpörve és felékesítve találja. 26 Akkor elmegy, vesz maga mellé még másik hét, magánál is gonoszabb lelket, bemennek és ott laknak; és végül ennek az embernek az állapota rosszabb lesz, mint azelőtt volt (Lukács 11,14-26).

Nem egyértelmű, amikor ilyen misztikus dolgok történnek. Mindenki másképp értelmezi.

Egyszer egy istentiszteleten a béna meggyógyítása volt a téma. Azt prédikáltam, hogy ma is lehetségesek az ilyen gyógyulások, Isten erejével, imádsággal. Az istentisztelet után odajött valaki hozzám, és elmesélte, hogy a férje lebénult, nagy fájdalmai vannak. A diagnózis rákos daganat a gerincében. Már elő is jegyezték Győrbe sugárterápiára, két nap múlva mennek az első kezelésre. Imádkoztam velük, kifele menet a gyülekezeti teremből. Nem mertem ilyet kérni, irreálisnak tűnt, hogy azonnal gyógyuljon meg. Azért imádkoztam, hogy derüljön ki, hogy bakteriális fertőzés, és kezelhető legyen antibiotikummal. A következő héten meséli az asszony, hogy az orvost valami nem hagyta aznap vasárnap nyugodni. Bement a kórházba, megnézte a leleteket, és rájött, hogy nem rák, hanem baktérium. Azonnal helyi antibiotikumos kezelést alkalmaztak, és két hét múlva lábra tudott állni az illető. Mikor az esetet elmeséltem egy orvosnak, csak legyintett: „Megint egy téves diagnózis!” Nem csoda ez, hanem emberi mulasztás.

Honnan nézzük a dolgokat? Látjuk-e a Szentlélek munkáját, vagy a látható eseményekből másra következtetünk?

Lukács 11,1-13

1 Történt egyszer, hogy valahol imádkozott, és mikor befejezte, így szólt hozzá egyik tanítványa: Uram, taníts minket imádkozni, ahogy János is tanította a tanítványait! 2 Ő pedig ezt mondta nekik: Amikor imádkoztok, ezt mondjátok: Atyánk, szenteltessék meg a te neved! Jöjjön el a te országod! 3 Mindennapi kenyerünket add meg nekünk naponként. 4 És bocsásd meg bűneinket, mert mi is megbocsátunk minden ellenünk vétkezőnek. És ne vígy minket kísértésbe!

5 Azután így szólt hozzájuk: Ki az közületek, akinek van egy barátja, és az elmegy hozzá éjfélkor, és ezt mondja neki: Barátom, adj nekem kölcsön három kenyeret, 6 mert útról érkezett egy barátom, és nincs mit elébe tegyek 7 – és az így válaszolna belülről: Hagyjál békén! Az ajtó már be van zárva, és velem együtt gyermekeim is ágyban vannak, nem kelhetek fel, hogy adjak neked. 8 Mondom nektek, ha nem is kelne fel, és nem is adna neki azért, mert a barátja, tolakodása miatt fel fog kelni, és megadja neki, amire szüksége van. 9 Én is azt mondom nektek: kérjetek, és adatik nektek, keressetek, és találtok, zörgessetek, és megnyittatik nektek. 10 Mert mindaz, aki kér, kap, aki keres, talál, és aki zörget, annak megnyittatik. 11 Melyik apa az közületek, aki fiának kígyót ad, amikor az halat kér tőle, 12 vagy amikor tojást kér, skorpiót ad neki? 13 Ha tehát ti gonosz létetekre tudtok gyermekeiteknek jó ajándékokat adni, mennyivel inkább ad mennyei Atyátok Szentlelket azoknak, akik kérik tőle (Lukács 11,1-13).

„Atyánk, szenteltessék meg a te neved!

Jöjjön el a te országod!

Mindennapi kenyerünket add meg nekünk naponként.

És bocsásd meg bűneinket, mert mi is megbocsátunk minden ellenünk vétkezőnek.

És ne vígy minket kísértésbe!”

Miatyánk, másképp. Vajon Lukács nem emlékezett jól, hogy kifelejtett sorokat az eredeti szövegből? Vagy Máté toldott bele Jézus szavaiba még valamit? Ki téved, hogy nem egyforma a két szöveg?

Lukács 10,38-42

38 Amikor továbbhaladtak, betért egy faluba, ahol egy Márta nevű asszony a házába fogadta. 39 Volt ennek egy Mária nevű testvére, aki leült az Úr lábához, és hallgatta beszédét. 40 Mártát pedig teljesen lefoglalta a sok munka. Ezért odajött, és így szólt: Uram, nem törődsz azzal, hogy a testvérem magamra hagyott a munkában? Mondd hát neki, hogy segítsen! 41 Az Úr azonban így felelt neki: Márta, Márta, sok mindenért aggódsz és nyugtalankodsz, 42 pedig kevésre van szükség, valójában csak egyre. Mária a jó részt választotta, amelyet nem vehetnek el tőle (Lukács 10,38-42).

Lukács folytatja az egyszerűség gondolatának a szemléltetését. „Abban az órában így ujjongott Jézus a Szentlélek által: Magasztallak, Atyám, menny és föld Ura, mert elrejtetted ezeket a bölcsek és értelmesek elől, és felfedted az egyszerű embereknek. Igen, Atyám, mert így láttad jónak” (21). Milyenek Jézus jó tanítványai? Kik a szolgálatra alkalmas gyülekezeti tagok? Akik a Szentlélek által egyszerűen tudják magasztalni a mennyei Atyát, és ebből következnek cselekedeteik.

Először az „irgalmas samaritánus” történetéből láttuk, hogy Isten magasztalása nem emelhet minket olyan magasságokba, tisztaságokba, amik megakadályozzák, hogy lehajoljunk egy elesett, porban heverő emberhez. Elképzelem, ahogy Lukács gyülekezetében a történet végére értek, és abban a pillanatban, szinte az ámennel egyidőben, helyeslőleg felcsattan egy tiszteletreméltó asszonyság, szegény kis pápaszemes, folyton a Biblia fölött görnyedő férje fölé hajol, és elkiáltja magát: „Nem megmondtam? Az számít, amit az ember a két kezével tesz! Te mikor söpörtél össze a konyhában utoljára?!”

Lukács 10,25-37

25 Ekkor felállt egy törvénytudó, hogy megkísértse őt, és ezt kérdezte: Mester, mit tegyek, hogy elnyerjem az örök életet? 26 Ő pedig ezt mondta neki: Mi van megírva a törvényben? Hogyan olvasod? 27 Ő pedig így válaszolt: „Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes erődből és teljes elmédből, és felebarátodat, mint magadat.” 28 Jézus ezt mondta neki: Helyesen feleltél: tedd ezt, és élni fogsz. 29 Ő viszont igazolni akarta magát, ezért megkérdezte Jézustól: De ki a felebarátom? 30 Válaszul Jézus ezt mondta neki: Egy ember ment le Jeruzsálemből Jerikóba, és rablók kezébe esett, akik kifosztották, meg is verték, azután félholtan otthagyva elmentek. 31 Történetesen egy pap ment azon az úton lefelé, de amikor meglátta, elkerülte. 32 Hasonlóképpen egy lévita is odaért arra a helyre, de amikor meglátta, ő is elkerülte. 33 Egy arra utazó samaritánus pedig, amikor odaért hozzá és meglátta, megszánta, 34 odament, olajat és bort öntött sebeire, és bekötötte azokat. Azután feltette őt a saját állatára, elvitte egy fogadóba, és gondját viselte. 35 Másnap elővett két dénárt, odaadta a fogadósnak, és azt mondta neki: Viselj rá gondot, és ha valamit még ráköltesz, amikor visszatérek, megadom neked. 36 Mit gondolsz, e három közül ki volt a felebarátja a rablók kezébe esett embernek? 37 Ő így felelt: Az, aki irgalmas volt hozzá. Jézus erre ezt mondta neki: Menj el, te is hasonlóképpen cselekedj! (Lukács 10,25-37)

„Az irgalmas samaritánus.” Ez a szakasz címe. Évszázadok óta így nevezzük ezt a történetet, és ezért két fő üzenet nőtt ki ebből: Légy irgalmas. Értékeld az idegeneket. De most tegyük azt, amit eddig is tettünk Lukács evangéliumával, illesszük bele Lukács gondolatmenetébe ezt, amit itt látunk.

Az előző szakasz így szólt: „Abban az órában így ujjongott Jézus a Szentlélek által: Magasztallak, Atyám, menny és föld Ura, mert elrejtetted ezeket a bölcsek és értelmesek elől, és felfedted az egyszerű embereknek. Igen, Atyám, mert így láttad jónak.” Arról volt szó, hogy minden emberi tudomány, különösen azok, amik szavakhoz, gondolatrendszerekhez, ideológiákhoz vezetnek, elszigetelik az embert Istentől. Ezért „újonnan kell születnetek”, bizonyos értelemben meg kell tanulni úgy nézni a világra, mint a borjú az újkapura, mint aki most jött le a falvédőről. Belátni, hogy amit tudok, valójában azt sem tudom.

Lukács 10,21-24

21 Abban az órában így ujjongott Jézus a Szentlélek által: Magasztallak, Atyám, menny és föld Ura, mert elrejtetted ezeket a bölcsek és értelmesek elől, és felfedted az egyszerű embereknek. Igen, Atyám, mert így láttad jónak. 22 Mindent nekem adott át az én Atyám, és senki sem tudja, hogy ki a Fiú, csak az Atya, és hogy ki az Atya, csak a Fiú, és az, akinek a Fiú akarja kijelenteni. 23 Tanítványaihoz fordult, és nekik külön ezt mondta: Boldog az a szem, amely látja, amit ti láttok. 24 Mert mondom nektek: sok próféta és király szerette volna látni azt, amit ti láttok, de nem látták, és hallani azt, amit ti hallotok, de nem hallották (Lukács 10,21-24).

Bölcsek és egyszerűek.

„Magasztallak, Atyám, menny és föld Ura, mert elrejtetted ezeket a bölcsek és értelmesek elől.” Mi ez?

Free Joomla! templates by Engine Templates