1 Amikor egyszer szombaton bement Jézus a farizeusok egyik vezetőjének a házába ebédelni, azok figyelték őt. 2 Íme, ott egy vízkóros ember került elébe. 3 Ekkor Jézus megkérdezte a törvénytudóktól és a farizeusoktól: Szabad-e szombaton gyógyítani, vagy nem? 4 De ők hallgattak. Erre megérintette a beteget, meggyógyította és elbocsátotta. 5 Hozzájuk pedig így szólt: Ha közületek valakinek a fia vagy ökre szombaton esik a kútba, vajon nem húzza-e ki azonnal? 6 Nem tudtak erre mit felelni. (Lukács 14,1-6)
Nem sokkal ezelőtt Lukács evangéliumában volt egy hasonló történet.
10 Egyszer valamelyik zsinagógában tanított szombaton. 11 Íme, volt ott egy asszony, akiben betegség lelke lakott tizennyolc éve, és annyira meggörnyedt, hogy egyáltalán nem volt képes felegyenesedni. 12 Amikor Jézus meglátta őt, előszólította, és ezt mondta neki: Asszony, megszabadultál betegségedből. 13 És rátette a kezét, mire ő nyomban felegyenesedett, és dicsőítette az Istent. 14 A zsinagógai elöljáró azonban megharagudott, hogy szombaton gyógyított Jézus, és így szólt a sokasághoz: Hat nap van, amelyen munkálkodni kell, azokon jöjjetek gyógyíttatni magatokat, és ne szombaton! 15 Az Úr így válaszolt neki: Képmutatók, vajon szombaton nem oldja-e el mindegyikőtök a maga ökrét vagy szamarát a jászoltól, és nem vezeti-e ki itatni? 16 Hát Ábrahámnak ezt a leányát, akit tizennyolc éve megkötözött a Sátán, nem kellett-e feloldani ebből a kötelékből szombaton? 17 Amikor ezt mondta, ellenfelei mindnyájan megszégyenültek, de az egész sokaság örült mindazoknak a csodáknak, amelyeket ő vitt véghez. (13,10-17)
Itt is szombaton tanít Jézus. Itt is egy beteg ember kerül elé. Itt is probléma az, hogy szombaton szabad-e gyógyítani, és ezt egy elöljáró teszi szóvá. És itt is azzal érvel Jézus, hogy az állatnak is megadja az ember szombaton azt, amire az életben maradásához szüksége van. Ott megitatja, itt kimenti a kútból.
Az egyik helyen nőről van szó, a másik helyen férfiról. Üzeni nekünk a Szentírás: a betegség nőket és férfiakat teljesen egyformán érint. És üzeni azt is, hogy az elöljárók lelkülete hajlik arra, hogy a szombatnapi, a szent eseményeken ne foglalkozzunk a betegekkel. Így kizárnak az ünnepből nőket is, férfiakat is, ha azok történetesen olyan betegek, hogy nem tudnak hasznos tagjai lenni a társadalomnak.
A kérdést mindig úgy teszik fel, hogy „szabad-e gyógyítani?” És a válaszuk az, hogy nem, természetesen a szombat nem a betegek napja, hanem az egészségeseké. A betegek ne jöjjenek szombaton, mert terhünkre vannak. Amikor én, a hívő, az egészséges ember Istent imádom, Istennek énekelek örömmel a templomban, akkor ezt az ünnepet ne zavarják meg olyanok, akik nem tudnak Istenhez felegyenesedni. Amikor én a fontos politikai ügyeimet rendezem az asztal körül, amikor építem a kapcsolati tőkémet, akkor ne jöjjön oda vízkóros, akit lehúz a nehézség, mert „vele csak sűrűbben vagyunk, nem többen”. A vízkóros olyan ember lehetett, akinek valamilyen rendellenesség miatt felgyülemlett a víz a szervezetében. Talán vese-, vagy szívbeteg lehetett. Jézus válaszából arra lehet következtetni, hogy életveszélyes állapot volt ez nála. Ha nem segítenek rajta azonnal, talán néhány napon belül meghal. Ilyen éles helyzetben kerül ez az ember Jézus elé, és ilyen éles helyzetben, amikor egy-egy óra is életmentő lehet, akkor teszik fel így a kérdést az emberek magukban: Szabad-e most foglalkozni ezzel az emberrel? Hiszen szombat van, és ilyenkor tilos mindenféle munka.