• Blumhardt - Két megtérés.png
  • Bohren - Alkalmas ruhát a mennyországhoz.png
  • Cry for help.png
  • Csalódunk - Farkas József.png
  • Gogol-revizor.png
  • Kert-Gecsemáné.png
  • Mi pompásabb az aranynál.jpg
  • Pascal - A földi dolgokat ismernünk kell.png
  • Rilke - A múlt hamis.png

Heidelbergi Káté

A Heidelbergi Káté a reformátusok hitvallásának egyik összefoglalása. 1563-ban készítették a korabeli Pfalzi Választófejedelemség számára. Mivel jól használható volt, bevált a gyakorlatban, és széles körben elterjedt Magyarországon is, ezért 1646-ban a magyar református egyháznak is hivatalos iratává vált. Teljes szövege elérhető a Magyar Református Egyház honlapján a "Hitvallásaink" menüpont alatt.

https://reformatus.hu/isten-szolt/hitvallasaink/heidelbergi-kate/

1563 régen volt, és ma joggal tesszük fel a kérdést, hogy "a tudomány mai állása szerint" hogyan tekintsünk ezekre a gondolatokra? Jogos a kérdés, hiszen a Káté egyik vezérgondolata a felségsértés, amin keresztül a megváltástant magyarázza, szemlélteti. Ma már a vezetőket választjuk, a politikusokat kritizáljuk, és a királyi méltóság tisztelete helyett a határozott kiállás vette át vezető helyet a társadalmi értékrendünkben. Már ezért sem lehet egyszerűen gondolkodás nélkül, értelmezés nélkül hivatkozni erre a hitvallásra, mint sajátunkra. De éppen a világ fejlődésével együtt el is tűnt valami az életünkből, amit a Káténak még sikerült megragadnia, és mint régi szövegnek, megőriznie a számunkra. Ezért van most nagy szükségünk rá, hogy újraolvassuk, és megtaláljuk benne életünk feledésbe merült alapjait.

Erre vállalkozom a következő gondolatokban. Szeretném elmondani, hogy nekem mit jelent a Heidelbergi Káté ma, mi az, amiben megerősít. Hogyan lehet mégis mai saját hitvallásom ez a régi irat.

Heidelbergi Káté 12

12. Bár Isten igazságos ítéletéből megérdemeltük az időleges és örök büntetést, hogyan szabadulhatunk meg attól és békülhetünk meg újból Istennel?

Isten igazságos követelésének maradéktalanul eleget kell tennünk,

s ezért vagy nekünk, vagy másnak meg kell fizetnie.

Milyen hirtelen ez a kérdés itt! Megvallom őszintén, engem megdöbbentett az a bizalom, ahogy a hitvallás eleve feltételezi, hogy szabadulhatunk. Mert itt van például Brusznyai Árpád, akit 56-ban ítéltek halálra. Miért is ítélték el? Hagyjuk most a konkrét paragrafusokat. Felségsértésért. Megsértette a rendszert. Pontosan azt követte el a rendszer ellen, amit egy kérdéssel korábban a Káté is mond: felségsértést. Valahogy kisakkozták, hogy le tudják ezt papírozni a modern eljárások nyelvén. Hoztak egy ítéletet: életfogytiglan. A felesége fellélegzett, hogy akkor van remény! Aztán súlyosbították az ítéletet halálra, és felakasztották. Szó sem volt arról, hogy megszabadulhatott volna belőle.

Ez a mi világunk. Nincs remény, nincs szabadulás. És igazságtalanok az ítéletek. Az ítéletből soha sem elég. Ha tehetnék, 1000-szer is kivégeznék Jézust, és azt mondanák, hogy még tartozik. Míg élünk, tartozunk. Mindaddig, míg gyengébbek vagyunk ellenségeinknél. Ha legyőzzük őket, akkor dönthetünk, hogy behajtjuk-e rajtuk, amit kedvünk szerint kiszabtunk rájuk.

Heidelbergi Káté 11

11. Hát nem irgalmas-e az Isten?

De, Isten irgalmas szívű, ám igazságos is.

Igazsága pedig azt követeli, hogy a bűnt, amely Isten elleni felségsértésnek minősül, a legnagyobb, azaz testi-lelki örök büntetés sújtsa.

Irgalmas. Milyen szó! Egyházi szakkifejezés. Rákerestem a Google-ban, és az első találat egy betegápoló szerzetesrend. Emberek egy csoportja, akik minden észszerűséget félretéve, fanatikusan vállalnak valami kellemetlen feladatot, ami a nehezen elviselhető emberekkel kapcsolatos. És ez a súlyos kötelesség valamiképpen megfoghatóvá teszi az életükben Isten jelenlétét és szeretetét.

Próbálom értelmezni, mi az, hogy irgalmas. A Magyar nyelv értelmező szótára ezt írja:

Heidelbergi Káté 10

10. Büntetlenül hagyja-e Isten ezt az engedetlenséget és lázadást?

Isten rettenetesen haragszik mind az örökölt, mind az általunk elkövetett bűnök miatt,

és igazságos ítéletével időleges és örök büntetéssel sújtja a bűnt, amint meg van írva: „Átkozott, aki nem tartja meg ennek a törvénynek az igéit, és nem aszerint cselekszik!”

Sokan mondják, lelkészek, prédikációkban is, hogy ők nem hisznek a haragvó Istenben. Mondják, hogy az Ószövetségnek még kezdetleges istenképe volt, a valamikori viharisten szelídült meg kissé, de az Újszövetség mutatja fel igazán Isten indulatát, Krisztusban, aki olyan szelíd volt, hogy még az ellenségeiért is imádkozott.

Van egy ilyen szelekció az emberben. Megválogatja aztán az Újszövetség lapjait is, és a Jelenések könyvét is csak óvatosan olvasgatja, és nagy fenntartásokkal. Hajlamos az ilyen ember például Jungra hivatkozni, aki mélylélektani okokat sejtett a véres, ítéletes képek mögött. Nem, hát Isten jó, Isten szelíd, Isten szeret, akkor ez biztosan nem Istentől van! Isten nem haragudhat!

Heidelbergi Káté 9

9. Nem jogtalanság-e az emberrel szemben, hogy Isten a törvényben teljesíthetetlent követel tőle?

Nem,

mert Isten úgy teremtette az embert, hogy teljesíthette azt.

Az ember azonban, az ördög felbujtására, vakmerő engedetlenséggel megfosztotta magát is, utódait is az isteni adományoktól.

Nem jogtalanság ez a kérdés, hanem nagyon is jogos. Milyen jogon követeli meg Isten az embertől, hogy legyen kifinomult érzéke Isten terveire és embertársa szükségleteire? És milyen jogon követeli meg Isten az embertől, hogy ezeknek maradéktalanul eleget is tegyen?

Ha elkezdjük olvasni a Bibliát, rögtön az elején egy furcsa jelenségre figyelhetünk fel. A hétnapos teremtéstörténet az első, amivel találkozunk. A történet szép, kerek. Szépen, rendben halad napról napra. Aztán az első fejezet hirtelen véget ér a 6. napon. Mielőtt belekezdene a hetedik napba, a Biblia jelzi, hogy most már a második fejezet kezdődik. A Teremtés hetedik napja és az ember teremtésének személyesebb leírása, az édenkerti történet már a második fejezet.

Heidelbergi Káté 8

8. Annyira megromlottunk tehát, hogy minden jóra képtelenek, de minden gonoszságra kaphatók vagyunk?

Igen,

hacsak Isten Lelke újjá nem szül minket.

Nagyon éles kijelentés ez: „minden jóra képtelenek, de minden gonoszságra kaphatók vagyunk”. Semmi jót nem tudunk csinálni. Minden egyes mozdulatunk csupa gonoszság. Igaz lehet ez?

Volt egy kedves római katolikus pap munkatársam, barátom. Nem szeretem az elméleti teológiát, a tankönyveket, sokkal szívesebben kérdezek élő embereket, akikben működik ez a teológia, akik rászánták valamiféle teológiára az életüket. Az ilyen emberek hitelesek. Ha van is köztünk teológiai vita, végül elsimulnak a különbségek, és meg tudunk egyezni. A könyvekkel nem lehet megegyezni, mert nem látni a felszíni gondolat mögé. Az élő embernél utána lehet kérdezni, hogy ő hogy érti, egy teológiai szakkifejezés hogyan hordozza az életét, hogyan vezet el egészen az alapokig, Krisztusig. Ezért mondom, volt egy kedves katolikus pap barátom, akivel beszélgettünk egyszer a jócselekedetekről, a gyónásról, az erkölcsi tisztaságról.

Free Joomla! templates by Engine Templates