• Blumhardt - Két megtérés.png
  • Bohren - Alkalmas ruhát a mennyországhoz.png
  • Cry for help.png
  • Csalódunk - Farkas József.png
  • Gogol-revizor.png
  • Kert-Gecsemáné.png
  • Mi pompásabb az aranynál.jpg
  • Pascal - A földi dolgokat ismernünk kell.png
  • Rilke - A múlt hamis.png

Heidelbergi Káté

A Heidelbergi Káté a reformátusok hitvallásának egyik összefoglalása. 1563-ban készítették a korabeli Pfalzi Választófejedelemség számára. Mivel jól használható volt, bevált a gyakorlatban, és széles körben elterjedt Magyarországon is, ezért 1646-ban a magyar református egyháznak is hivatalos iratává vált. Teljes szövege elérhető a Magyar Református Egyház honlapján a "Hitvallásaink" menüpont alatt.

https://reformatus.hu/isten-szolt/hitvallasaink/heidelbergi-kate/

1563 régen volt, és ma joggal tesszük fel a kérdést, hogy "a tudomány mai állása szerint" hogyan tekintsünk ezekre a gondolatokra? Jogos a kérdés, hiszen a Káté egyik vezérgondolata a felségsértés, amin keresztül a megváltástant magyarázza, szemlélteti. Ma már a vezetőket választjuk, a politikusokat kritizáljuk, és a királyi méltóság tisztelete helyett a határozott kiállás vette át vezető helyet a társadalmi értékrendünkben. Már ezért sem lehet egyszerűen gondolkodás nélkül, értelmezés nélkül hivatkozni erre a hitvallásra, mint sajátunkra. De éppen a világ fejlődésével együtt el is tűnt valami az életünkből, amit a Káténak még sikerült megragadnia, és mint régi szövegnek, megőriznie a számunkra. Ezért van most nagy szükségünk rá, hogy újraolvassuk, és megtaláljuk benne életünk feledésbe merült alapjait.

Erre vállalkozom a következő gondolatokban. Szeretném elmondani, hogy nekem mit jelent a Heidelbergi Káté ma, mi az, amiben megerősít. Hogyan lehet mégis mai saját hitvallásom ez a régi irat.

Heidelbergi Káté 32

32. Miért neveznek téged Krisztusról keresztyénnek?

Azért, mert hit által Krisztusnak tagja, és így az ő felkenetésében is részes vagyok, azért, hogy nevéről vallást tegyek, magamat élő hálaáldozatul neki átadjam, és hogy ebben az életben a bűn és az ördög ellen szabad lelkiismerettel harcoljak, ez élet után pedig vele együtt minden teremtmény fölött örökké uralkodjam.

Keresztyének vagyunk. Azért nem „keresztények”, mert nem egyszerűen arról van szó, hogy a nyakunkban hordunk egy kereszt alakú ékszert, és ezzel kifejezzük a csoportidentitásunkat. Nem csak a keresztet, hanem magát Krisztust kell magunkon felmutatni. Ő a mi ékszerünk. „Krisztusi”, ezt jelenti az, hogy keresztyén. De hogy milyen krisztusinak lenni, az már sokszor vita tárgya. Mert Krisztus ilyen is, meg olyan is.

Emlékszem, gyermekkoromban a sétálóutcán hatalmas bronz cégéreket tettek ki a boltok fölé. Az egyik fölött egy hatalmas, súlyos cipő függött, kicsit odébb egy fésű. Találgattam, hogy a szimbólumok miféle boltot jelölhetnek. És akkor odaléptem a templomhoz, és ott meg egy feszület volt kiállítva, cégérnek. Tűnődtem rajta gyerekfejjel, hogy itt akkor vajon mit árulhatnak? Aki ide belép, vajon szenvedni fog? A szenvedés háza… A reménytelen szenvedés háza. Van ebben igazság, de Krisztus nem csak szenvedés.

Heidelbergi Káté 31

31. Miért nevezik őt Krisztusnak, azaz Felkentnek?

Azért, mert őt az Atya rendelte, és Szentlelkével felkente a mi legfőbb prófétánkká és tanítónkká, aki kijelentette Isten titkos végzését és akaratát a mi váltságunkról;

egyetlen főpapunkká, aki testének egyetlen áldozatával minket megváltott, és az Atya színe előtt szüntelenül könyörög értünk;

továbbá örökkévaló királyunkká, aki minket igéjével és Szentlelkével kormányoz, és a megszerzett üdvösségben oltalmaz és megtart.

Jézus Krisztus szava olyan, hogy amikor szól, azonnal történik is, mint Isten teremtő szava. Mert az is. Jézus Krisztus prófétai tiszte azt jelenti, hogy az ő szava Isten Igéje, aminek azonnali hatása van a világban. „Szentlelkével felkente” – ez azt jelenti, hogy Jézus, a Szentlélektől fogantatott tökéletes új ember egyrészt egyedi volt, megismételhetetlen. De Isten mégis kiválasztotta őt egy olyan tisztségre, feladatra, hivatásra, amiben mi is egy kicsit részesedni fogunk időről időre, és ebbe pontosan ugyanúgy avatta őt be, ahogy minket, közönséges embereket is beavat. Bár Ő Isten Fia volt első pillanattól fogva, mégis kitöltötte rá a Szentlelket, hogy a Szentlélek vezesse őt prófétai és tanítói szolgálatában.

Heidelbergi Káté 30

30. Hisznek-e tehát az egyedül üdvözítő Jézusban azok, akik boldogságukat és üdvösségüket a szenteknél, önmaguknál, vagy máshol keresik?

Nem.

Bár dicsekednek az egyedül üdvözítő és megváltó Jézussal, valójában megtagadják őt.

Mert vagy nem tökéletes megváltó Jézus, vagy azoknak, akik őt igaz hittel elfogadják, mindent őbenne kell megtalálniuk, ami az üdvösségre szükséges.

Boldogságukat és üdvösségüket.

Van a köztudatban egy ki nem mondott gondolat: vagy boldogság, vagy üdvösség, a kettő együtt nem megy! „Itt csak bánat, keserűség, Vagyon fájdalom, betegség; Életünk többnyire ínség, Kedvetlenség: Még erőnk is erőtlenség” (406. ének 5. verse). De majd az üdvösségben! Ott majd Isten kárpótol minket! Vagy fordítva. „De jaj nektek, ti gazdagok, mert megkaptátok vigasztalásotokat! Jaj nektek, akik most jóllaktatok, mert éhezni fogtok! Jaj, akik most nevettek, mert gyászolni és sírni fogtok!” (Lukács 6,24-25). Mintha a boldogság, az egészség, a rendezett élet már önmagában bűn volna!

Jó a Káté, hogy azt mondja, boldogságunkat is keresni kell, és üdvösségünket is keresni kell. De mi a különbség?

Heidelbergi Káté 29

29. Miért nevezik Isten Fiát Jézusnak, azaz Üdvözítőnek?

Azért, mert ő szabadít meg bűneinktől,

és mert üdvösséget másnál sem keresni nem kell, sem találni nem lehet.

Most némiképp zavarban vagyok. Mert a mi gondos és figyelmes Káténk itt átugrott valami lényegeset. „Miért nevezik Isten Fiát”… Kit? Hát Istennek van fia? És ha neki van fia, akkor ők úgy ülnek ott egy asztalnál, mint apa és fia egy vacsoránál? Akkor két istenünk van? És Isten Fiának is lesz majd egyszer saját fia, és akkor Istennek unokái is lesznek? Netán felesége is van, és anyja is? Vajon genetikailag kell érteni ezt? Istennek emberi génjei vannak?

Heidelbergi Káté 28

28. Mit használ nekünk Isten teremtő munkájának és gondviselésének ismerete?

Azt, hogy ha baj ér, türelmesek, ha jó dolgunk van, hálásak vagyunk, a jövőre nézve pedig bízunk a mi hűséges Istenünkben és Atyánkban.

Tudjuk, hogy senki és semmi nem szakíthat el minket az ő szeretetétől, mert minden teremtmény annyira a kezében van, hogy akarata nélkül semmit sem tehet, sőt meg sem mozdulhat.

Ha baj ér, először megrémülünk. Elveszítettünk valamit, aminek lennie kellett volna az életünkben. Akkor kapkodni kezdünk, mint a partra vetett hal, csapkodni, és megpróbáljuk izomból, erőből bebizonyítani, hogy ezt a dolgot mégsem veszítettük el. Minél inkább létfontosságú ez a dolog, amiben baj ért, minél közelebbről érinti az életünket, annál inkább kapkodunk levegőért. Türelmesnek lenni? Egy baleset helyszínén? Kizárt! Inkább azonnal kizökken az ember a nyugalmából, és hibát hibára halmoz, ha valami nem az életre vezető mederben történik. „Nem lett volna szabad megtörténnie” – és mi úgy viselkedünk, mintha csak álom volna, mintha nem történt volna meg.

Free Joomla! templates by Engine Templates