• Blumhardt - Két megtérés.png
  • Bohren - Alkalmas ruhát a mennyországhoz.png
  • Cry for help.png
  • Csalódunk - Farkas József.png
  • Gogol-revizor.png
  • Kert-Gecsemáné.png
  • Mi pompásabb az aranynál.jpg
  • Pascal - A földi dolgokat ismernünk kell.png
  • Rilke - A múlt hamis.png

Lukács evangéliuma

Ebben a sorozatban Lukács evangéliumát olvasom fejezetről fejezetre, keresem benne az összefüggést, keresem benne Istent és keresem benne magamat, magunkat, az egész világot.

Vajon Lukács miért gondolta úgy, hogy a már meglévő evangéliumok mellé még írnia kell egyet, ami alig-alig különbözik a többitől?

Lukács 5,33-39

33 Ők pedig ezt mondták neki: János tanítványai gyakran böjtölnek és imádkoznak, ugyanígy a farizeusok tanítványai is; a tieid pedig esznek és isznak. 34 Jézus így válaszolt: Kívánhatjátok-e a násznéptől, hogy böjtöljön, amíg velük van a vőlegény? 35 De jönnek majd napok, amikor elvétetik tőlük a vőlegény, akkor azokban a napokban böjtölni fognak.

36 Mondott nekik egy példázatot is: Senki sem készít foltot új ruhából, hogy régi ruhára varrja, mert így az újat is tönkretenné, és nem is illene a régihez az új ruhából való folt. 37 Újbort sem tölt senki régi tömlőbe, mert az újbor szétrepesztené a tömlőt, és kiömlene, sőt a tömlő is tönkremenne. 38 Hanem újbort új tömlőbe kell tölteni. 39 Aki már óbort ivott, az nem akar újat, mert ezt mondja: Az óbor a jó (Lukács 5,33-39).

Mi a böjt és a rendszeres imádkozás értelme?

János tanítványai gyakran böjtölnek és imádkoznak, ugyanúgy a farizeusok tanítványai is. A vallásos ember gyakran böjtöl és imádkozik. Szélsőséges esetben a vallásos ember egész életét a böjtnek és az imádkozásnak szenteli. Vallásos a szerzetes, aki fogadalmat tesz. Három dologra tesz fogadalmat egy szerzetes: szegénység, tisztaság, engedelmesség. Bevonul a kolostorba, és ott kap egy szűk, szürke cellát. Valósággal börtöncella, amit kap. Egy kemény deszkán fog aludni, kap hozzá egy szúrós takarót. Van még a cellájában egy kemény szék, egy asztal. És összesen talán két ruhája van, az is teljesen egyforma. Nem lehet saját ízlése, hanem azt a ruhát kell hordania, amit a rend vezetése kitalált. Azt eszi, amit elé tesznek. Száraz kenyeret vízzel. Nyers káposztát. Valami minimumot. Lemond a szerzetes a saját idejéről is. Napjában hétszer imádkoznak együtt. Hajnali 4-kor kezdik, és éjfélkor zárják a napot. A nap többi részében pedig az engedelmességet gyakorolják, mindig azt csinálják, amit rájuk osztanak. Emberi kapcsolatai természetesen nem lehetnek, saját jogán nem köthet ismeretséget, mert ő nem is létezik tulajdonképpen, lemondott önmagáról. Egyik szerzetes olyan, mint a másik, úgy kell élnie, hogy bármikor helyettesíteni lehessen őt valamelyik társával.

A vallásos ember gyakran böjtöl és imádkozik.

Van ennek értelme? Lemondani önmagunkról… Istenért?

Lukács 5,27-32

27 Ezután kiment, és meglátott egy Lévi nevű vámszedőt a vámszedő helyen ülni. Így szólt hozzá: Kövess engem! 28 Az otthagyott mindent, felkelt, és követte őt. 29 Lévi nagy vendégséget rendezett neki a házában. Nagy sokaság volt ott, vámszedők és mások, akik velük együtt telepedtek asztalhoz. 30 A farizeusok és a közülük való írástudók pedig zúgolódtak, és ezt mondták tanítványainak: Miért esztek és isztok a vámszedőkkel és bűnösökkel együtt? 31 Jézus így válaszolt nekik: Nem az egészségeseknek van szükségük orvosra, hanem a betegeknek. 32 Nem azért jöttem, hogy az igazakat hívjam, hanem a bűnösöket megtérésre (Lukács 5,27-32).

Lévi az áruló következik. A tisztátalan leprás, a bűnös gutaütött után most is egy olyan ember van soron, aki nem tagja az igazak, az üdvözülők társadalmának. A leprást értjük, miért. A gutaütöttnél már szükségünk van egy kis kortörténetre, a szövetség fogalmára, hogy összeálljon a kép. Isten törvényt adott népének, hogy megőrizze őket az üdvösségre. A nép fogadalmat tett, megesküdött, hogy megtartja a törvényt. Isten pedig áldást ígért arra az esetre, ha megtartják a törvényt, és átkot, ha megszegik azt. Így aztán joggal gondolhatták, hogy minden átok valamilyen törvényszegés következménye, Isten büntetése. És úgy lehet az átoktól megszabadulni, ha Isten megbocsátja ezt a bűnt. „Megbocsáttattak a te bűneid!” – mondja Jézus, és a gutaütött lábra áll. Ha régen a zsidók minden betegségről ezt gondolták, akkor mi meg átestünk a ló túlsó oldalára, és már semmiféle betegségről nem tudjuk elképzelni, hogy ez Isten átka volna. Pedig ez a történet éppen erre az eshetőségre példa. Nem minden betegség egyenes következménye az ember saját bűnének, de van olyan betegség, ami viszont igen, és van olyan betegség, ami éppen így, bűnbocsánat hirdetésével gyógyul. És akkor visszakerül a bűnös ember az igazak közé. A tisztátalan a tiszták közé, a bűnös az igazak közé.

Lukács 5,17-26

17 Amikor az egyik napon tanított, és körülötte ültek a farizeusok és törvénytudók, akik Galilea és Júdea különböző falvaiból, továbbá Jeruzsálemből jöttek, az Úr ereje gyógyításra indította őt. 18 És íme, férfiak ágyon hoztak egy béna embert, és igyekeztek bevinni és letenni eléje. 19 Mivel a sokaság miatt nem találták módját, hogyan vigyék be, felmentek a háztetőre, és a cseréptetőn át eresztették le ágyastól Jézus elé a középre. 20 Ő pedig látva hitüket, így szólt: Ember, megbocsáttattak a te bűneid. 21 Erre az írástudók és a farizeusok tanakodni kezdtek: Kicsoda ez, hogy így káromolja az Istent? Ki bocsáthat meg bűnöket az egy Istenen kívül? 22 Jézus pedig ismerve gondolataikat, megkérdezte tőlük: Miről tanakodtok szívetekben? 23 Melyik a könnyebb? Azt mondani, hogy megbocsáttattak a te bűneid, vagy azt mondani, kelj fel, és járj? 24 Azért pedig, hogy megtudjátok: van hatalma az Emberfiának bűnöket megbocsátani a földön – így szólt a bénához: Neked mondom, kelj fel, vedd az ágyadat, és menj haza! 25 Az pedig szemük láttára azonnal felkelt, fogta az ágyát, amelyen feküdt, és Istent dicsőítve hazament. 26 Ámulat fogta el mindnyájukat, és dicsőítették az Istent, megteltek félelemmel, és ezt mondták: Csodálatos dolgokat láttunk ma! (Lukács 5,17-26)

Jézus tanított. Eddig több alkalomról számol be Lukács, amikor Jézus tanít. Első alkalommal arról szól, hogy Jézus Názáretben azt tanítja az istentiszteleten, hogy „Ma teljesedett be ez az írás a fületek hallatára” (4,21). Úgy tanít Jézus, hogy felolvassa az aznapra kijelölt igeszakaszt, és ahogy ajkára veszi az írott Igét, Isten kimondott szavává válik. Ézsaiás próféta szava megéled, aki szabadulást hirdet a foglyoknak, és a vakoknak szemük megnyílását.

Lukács 5,12-16

12 Amikor Jézus az egyik városban járt, egy leprával borított ember meglátva őt, arcra borult, és kérte: Uram, ha akarod, megtisztíthatsz engem. 13 Jézus kinyújtva a kezét, megérintette őt, és így szólt: Akarom, tisztulj meg! És azonnal megtisztult a leprától. 14 Ő pedig megparancsolta neki: Senkinek ne mondd el ezt, hanem menj el, mutasd meg magadat a papnak, és ajánlj fel áldozatot megtisztulásodért, ahogyan Mózes elrendelte, bizonyságul nekik. 15 De a híre annál jobban terjedt, és nagy sokaság gyűlt össze, hogy hallgassák, és meggyógyítsa őket betegségeikből. 16 Ő azonban visszavonult a pusztába, és imádkozott (Lukács 5,12-16).

Miről szól ez az igeszakasz?

Először nézzük tudományosan. Csak aztán érzés szerint. Nem véletlenül tanul az ember teológiát, hogy valamiképp alakuljon a látása, és másra kezdjen figyelni az Igéből, mint ami eredetileg megütötte volna a fülét. Legyen először teológia, azaz, Istenről való beszéd.

Lukács 5,1-11

1 Amikor egyszer a sokaság Jézushoz tódult, és hallgatta Isten igéjét, ő a Genezáreti-tó partján állt. 2 Meglátott két hajót, amely a part mentén vesztegelt; a halászok éppen kiszálltak belőlük, és hálóikat mosták. 3 Beszállt az egyik hajóba, amelyik Simoné volt, és megkérte, hogy vigye őt egy kissé beljebb a parttól, azután leült, és a hajóból tanította a sokaságot. 4 Miután abbahagyta a beszédet, ezt mondta Simonnak: Evezz a mélyre, és vessétek ki hálóitokat fogásra! 5 Simon így felelt: Mester, egész éjszaka fáradoztunk ugyan, mégsem fogtunk semmit, de a te szavadra mégis kivetem a hálókat. 6 Amikor ezt megtették, olyan sok halat kerítettek be, hogy szakadoztak a hálóik; 7 ezért intettek társaiknak, akik a másik hajóban voltak, hogy jöjjenek, és segítsenek nekik. Azok pedig odamentek, és annyira megtöltötték mind a két hajót, hogy majdnem elsüllyedtek. 8 Simon Péter ezt látva leborult Jézus lába elé, és így szólt: Menj el tőlem, mert bűnös ember vagyok, Uram! 9 A halfogás miatt ugyanis nagy félelem fogta el őt és mindazokat, akik vele voltak; 10 de ugyanígy Jakabot és Jánost is, Zebedeus fiait, akik Simon társai voltak. Jézus akkor így szólt Simonhoz: Ne félj, ezentúl emberhalász leszel! 11 Erre kivonták a hajókat a partra, és mindent otthagyva követték őt (Lukács 5,1-11).

Először felteszek egy provokatív kérdést. Erre a kérdésre szükségünk lesz, hogy az Ige üzenetét jobban megértsük. Nem sokkal korábban olvastuk Lukács evangéliumában, hogy Jézus meggyógyítja Péter anyósát. Itt pedig azt olvassuk, hogy Jézus még csak most hívja el Simon Pétert, hogy tanítványa legyen. Biztos, hogy történhetett ilyen sorrendben?

Free Joomla! templates by Engine Templates