• Blumhardt - Két megtérés.png
  • Bohren - Alkalmas ruhát a mennyországhoz.png
  • Cry for help.png
  • Csalódunk - Farkas József.png
  • Gogol-revizor.png
  • Kert-Gecsemáné.png
  • Mi pompásabb az aranynál.jpg
  • Pascal - A földi dolgokat ismernünk kell.png
  • Rilke - A múlt hamis.png

Zsoltárok 14

1 Az éneklőmesternek, Dávidé. Azt mondja a balgatag az ő szívében: Nincs Isten. Megromlottak, utálatosságot cselekedtek; nincs, aki jót cselekedjék. 2 Az Úr letekintett a mennyből az emberek fiaira, hogy meglássa, ha van-é értelmes, Istent kereső? 3 Mindnyájan elhajlottak, egyetemben elromlottak, nincs, aki jót cselekedjék, nincsen csak egy sem. 4 Nem tudják-é ezt mind a gonosztévők, akik megeszik az én népemet, mintha kenyeret ennének, az Urat pedig segítségül nem hívják? 5 Majd rettegnek rettegéssel, mert Isten az igaz nemzetséggel van. 6 A szegénynek tanácsát kicsúfoljátok, mert az Úr az ő bizodalma. 7 Vajha eljőne Sionból Izráelnek a szabadítás! Mikor az Úr visszahozza népének foglyait, Jákób örül majd, és vigad Izráel. (Zsoltárok 14)

„Megromlottak, utálatosságot cselekedtek; nincs, aki jót cselekedjék.” „Mindnyájan elhajlottak, egyetemben elromlottak, nincs, aki jót cselekedjék, nincsen csak egy sem.” – panaszolja a zsoltáros. És olyan érzésünk támad, mintha most élne, és arról beszélne, hogy nézzetek körül a világban: emberek millióit hajszolják, hogy olyan műanyag vackokat gyártsanak, amit léha, semmittevő emberek megvesznek, és másnap kidobnak a kukába. Az embereket sem becsüljük valami egyszerihasználatos tárgynál többre. Tönkretesszük egymást, tönkretesszük a világot. Az érzelmeink is tisztátalanok. Elég csak megnézni egy mai filmet: erőszak, szexualitás, deformált életek. Olybá tűnik, mintha a ma embere magához ölelte volna a pusztulást, mintha házasságot kötött volna a halállal.

ADY ENDRE: KÖLTÖZÉS ÁTOK-VÁROSBÓL

Nekropoliszban zene zendült

Egy süket, őszi napon.

Én már meghaltam akkor régen

S feküdtem vörös ravatalon.

 

Sírt az ajtóm. Csöndben belépett

Valaki és nevetett,

Valaki, kiért sokat sírtam

S akit halottan is szeretek.

 

Megsimogatta sárga arcom

És kacagott, kacagott:

»Fény-emberem, idekerültél?

Csúf Budapest a ravatalod?«

 

»Hát nem emlékszel már a fényre,

Mely déli sírokra száll?

Itt Budapesten csúf az élet

S ezerszer csúfabb a halál.«

 

»Gyere innen Átok-városból,

Gyere, halottam, velem,

Itt nem lehet szépet álmodni,

Itt nincsen könnyes, nagy szerelem.«

 

És kezeim puhán megfogta

És kacagott, kacagott

S azóta déli temetőbe

Készül egy szegény halott, halott.

 

A halál, mintha mag volna bennünk, kicsírázik, növekedésnek indul, míg életünk végén gyümölccsé nem érik. (Rilke) És nincs menekvés előle – mondja a „balgatag”, mert nincs az az Isten, aki a természetnek ezt a könyörtelen rendjét le tudná győzni. Hiába készül egy szegény halott kitörni sorsa bűvköréből, marad halott.

De ez csak a látszat. A zsoltáros imádkozik. A zsoltáros a meghalt és feltámadott Jézus Krisztus Lelkével imádkozik, és hisz a megoldásban, a megváltásban. A zsoltáros együtt imádkozik családjával, a hűségesekkel. Van egy kicsike szent közösség, a „szent mag” (Ézs 6,13), az Isten saját népe, „az igaz nemzetség” (5), akire az Úrnak különösen is gondja van. Az igaz nemzetség áll szemben a balgatag nemzetséggel. Az igazak közössége Istenben bízik, és – ahogy a zsoltárból is kiderül – végletesen elszegényedik. A bűnösök pedig úgy gondolkodnak, hogy Istenre nem szabad hagyatkozni, hanem nélküle kell megoldani a problémákat, elérni céljaikat. És ez „bejön” nekik. Legalábbis úgy tűnik. Az erőszak célhoz ér. A gátlástalanság, lelkiismeretlenség nyerő stratégiának tűnik. Így van ez minden korban. Az igaz ember alulmarad, elnyomás alá kerül, aki Istenben bízik, és megpróbálja megőrizni magát tisztán, azt hamar kiszorítják, az peremre kerül.

A szegénynek tanácsát kicsúfoljátok, mert az Úr az ő bizodalma” – panaszkodik a zsoltáros. Igen, így szokott ez lenni. Mondd, miért is hallgassam meg a te tanácsodat, amikor te elszegényedtél, ilyen nyomorult az életed. Inkább a Gazdagpapa, Gazdagmama tanácsait fogom követni, akik sikeresen beilleszkedtek a társadalomba, akiknek sok a bevétele, akik sokak fölött gyakorolnak kontrollt, akik nagy tiszteletnek örvendenek. Mit adhat nekem egy szegény, szakadt ember, aki napról napra tengeti az életét, és rászorul az én pénzadományomra? Cinikusan kinevetik: „Bízott az Istenben, szabadítsa meg most, ha kedveli őt” (Mt 27,43). Miért is hallgassak a Legigazabb tanítására, ha Ő a keresztfán végezte? Nekem eszem ágában sincsen a kereszten meghalni! Inkább szövetséget kötök a halállal…

Bolond! – mondja Jézus a példázatban. „Bolond, még ez éjjel elkérik tőled a lelkedet, kié lesz akkor mindaz, amit felhalmoztál?” (Lk 12,20) „Vigyázzatok, és őrizkedjetek minden kapzsiságtól, mert ha bőségben él is valaki, életét akkor sem a vagyona tartja meg.” (Lk 12,15).

Az Úr tartja meg az életünket. Az Úr a mi bizodalmunk. Akármit mutat a látszat, „hosszútávon”, az örök élet távlataiban gondolkodva nem a vagyonunk, a társadalmi pozíciónk, a katonai erőnk tart meg. Hanem az, hogy hűségesek voltunk-e Istenhez. Hogy követtük-e Annak a tanítását, Aki életével, halálával és feltámadásával mutatta meg, merre vezet az igaz ember útja.

Azt üzeni a zsoltár, hogy ha azt is látjuk, hogy az istenteleneknek „jobban megy”, akkor se vegyük át az ő módszereiket. Tartsunk ki hitben, hűségben a mi Urunk, Istenünk iránt. Ha látjuk a sok igazságtalanságot, tisztátalanságot, akkor kiáltsunk mi is Urunkhoz, a zsoltárossal együtt, tudván, hogy Isten azért lett Jézus Krisztusban emberré, hogy velünk kiálthasson szabadításért: Vajha eljőne Sionból Izráelnek a szabadítás! Mikor az Úr visszahozza népének foglyait, Jákób örül majd, és vigad Izráel. – Bárcsak eljönne a mennyből, Megváltó, Gondviselő Atyánktól az egyháznak a szabadítás! Mikor az Úr kioldozza a gonosz világ kötelékeiből, zsarolásaiból népének foglyait, az egyház örül majd, és vigad Krisztus népe.

Related Articles

Zsoltárok 4

Zsoltárok 3

Zsoltárok 2

Free Joomla! templates by Engine Templates